Pregled logopeda
Pregled logopeda je ključan za procenu i unapređenje govorno-jezičkih sposobnosti kod dece, uz stručno vođenje ka jasnoj komunikaciji.
Logoped procenjuje govorno-jezički status deteta, odnosno procenu receptivnog i ekspresivnog govora (da li je dete progovorilo, da li razume naloge koji mu se zadaju). Pored toga, logoped procenjuje artikulaciju kao i govorne organe koji učestvuju u govoru (disanje, mišiće usana, lica i jezik, kao i celokupnu anatomiju govornog aparata). Ako se radi o predškolskom i školskom detetu, logoped koristi testove koji odgovaraju njegovom uzrastu. Tu spada procena grafomotorike, da li dete pravilno drži olovku, da li ostavlja adekvatan trag olovke na papiru, da li prati smer pisanja slova, procena pisanja, čitanja, prepričavanja, kao i procena fonemskog sluha i analiza i sinteza glasova u reči.
Nakon odgovarajuće logopedske procene, roditeljima se iznosi mišljenje, dijagnoza kao i predlog tretmana.
Logopedski tretman podrazumeva stimulaciju koja je intenzivna uz pomoć različitih vrsta aktivnosti. Zavisno od toga koji problem dete ima i šta su njegove potrebe, uvode se različite aktivnosti kroz koje dete i logoped zajedničkim snagama utiču na razvoj govora.
Dete treba dovesti kod logopeda ukoliko:
- Ima teškoće sa izgovorom određenih glasova pa ga je teško razumeti
- Ukoliko vaše dvogodišnje dete ima ograničene jezičke sposobnosti ili ima teškoće sa razumevanjem jednostavnih pitanja ili sleđenja jednostavnih naloga, ukoliko dete malo govori i ne koristi gestikulaciju kako bi vam pokazalo šta želi.
- Kod predškolskog/školskog deteta – ukoliko teško sledi uputstva, teško odgovara na pitanja i teško izražava svoje misli, ne poznaje slova i ne pokazuje interes za učenje, ukoliko dete pokazuje teškoće u finoj motorici (otkopčavanje, zakopčavanje, ređanje, nizanje, slaganje), krivo drži olovku i ne pokazuje interes za crtanje/pisanje ili mu to predstavlja muku, nema razvijenu fonološku svesnost (ne može izdvojiti prvi i zadnji glas u reči, ne prepoznaje rime)…
- Ukoliko ima poteškoće sa učenjem – čitanje, razumevanje pročitanog i pisanje stvaraju velike probleme detetu, dete kod čitanja preskače redove, ispušta i dodaje slova, menja grafički slična slova, npr. “b” i “d”
- Ukoliko dete muca – Vaše dete često ponavlja glasove ili slogove, govor nije tečan te primećujete vidljive znakove straha i teskobe tokom govora
- Ukoliko je glas vašeg deteta
- promukao (a ne radi se o prehladi ili alergiji) ili je preterano glasan/tih
- Ako dete pokazuje teškoće s hranjenjem ili gutanjem
- Kada vaše dete ima teškoće ulaženja u interakcije sa vršnjacima, drugom decom ili odraslima
Pitanja i odgovori
Šta je pregled logopeda?
Pregled logopeda je procena govorno-jezičkih sposobnosti deteta, uključujući razumevanje i izražavanje govora, artikulaciju, funkciju govornog aparata, i, kod starije dece, veštine čitanja, pisanja i fonološke svesti.
Kada treba posetiti logopeda?
- Mala deca (do 2 godine): Ako dete ima ograničene jezičke sposobnosti, ne razume jednostavne naloge, malo govori ili ne koristi gestikulaciju za komunikaciju.
- Predškolci i školska deca: Ako dete teško prati uputstva, ne izražava misli jasno, ima poteškoće sa učenjem slova, pisanjem, čitanjem ili fonološkom svesnošću.
- Specifični problemi:
- Nepravilan izgovor glasova.
- Teškoće sa učenjem (čitanje, pisanje, razumevanje pročitanog).
- Mucanje.
- Promukao, preterano glasan ili tih glas.
- Teškoće s hranjenjem ili gutanjem.
- Problemi u socijalnim interakcijama.
Kako izgleda pregled logopeda?
- Anamneza: Razgovor s roditeljima o detetovom razvoju, simptomima i dosadašnjem učenju.
- Procena govora: Analiza razumevanja govora (receptivni govor) i izražavanja (ekspresivni govor).
- Procena artikulacije i govornog aparata: Provera funkcije usana, jezika i mišića lica.
- Specifične veštine: Kod starije dece procenjuju se pisanje, čitanje, grafomotorika, fonološka svesnost i sposobnost prepričavanja.
Koje analize i testove logoped koristi?
- Standardizovani testovi za govorno-jezički razvoj.
- Testovi za artikulaciju, fonološku svesnost, grafomotoriku i razumevanje.
- Posmatranje interakcije i ponašanja deteta.
Šta se dešava nakon pregleda?
- Logoped daje mišljenje, postavlja dijagnozu i predlaže plan tretmana.
- Roditelji dobijaju preporuke za aktivnosti kod kuće.
- Započinje logopedski tretman ako je potreban.
Kako izgleda logopedski tretman?
- Intenzivna stimulacija govorno-jezičkog razvoja kroz igre i aktivnosti prilagođene detetu.
- Fokus na konkretnim problemima deteta (npr. izgovor glasova, čitanje, mucanje).
Zašto je važan pregled logopeda?
Pravovremena procena i intervencija mogu značajno unaprediti govorno-jezičke sposobnosti, socijalnu interakciju i samopouzdanje deteta. Rana intervencija često daje najbolje rezultate.